
Reutersi andmetel töötlesid ELi tolliasutused 2024. aastal ligikaudu 4,6 miljardit väikest e-poe pakki. Neist kuni 91% tuli Hiinast, mis tähendab kahekordset kasvu võrreldes eelmise aastaga. Selliste platvormide nagu Shein, Temu ja Alibaba tellimuste massiline kasv on tekitanud survet rangemate eeskirjade kehtestamiseks.Mida komisjon soovitab?
- 2 euro suurune tasu iga välismaalt otse kliendile toimetatud paki eest.
- 0,50 euro suurune tasu ELis asuvates ladudes töödeldavate pakkide eest.
- kuni 150 euro suuruste pakkide maksuvabastuse säilitamine kuni 2028. aastani, kuigi komisjon on soovitanud selle piirmäära tulevikus kaotada.
Tasu on mõeldud tolliasutuste kulude katmiseks, et tagada vastavus Euroopa eeskirjadele, näiteks mänguasjade ohutuse või toodete kvaliteedistandarditele. Ettepanek vajab veel Euroopa Parlamendi ja liikmesriikide heakskiitu. Prantsusmaa on meedet juba toetanud.
E-kaubanduse mõju
Euroopa Parlamendi kaubanduskomisjoni esimeheBernd Lange sõnul on miljardite pakkide töötlemine ilma nõuetekohase kontrollita jätkusuutmatu. Seetõttu peab ta õiglaseks nõuda panust suurtelt platvormidelt nagu Temu, Shein ja Alibaba.
Ettepanekus on ka täpsustatud, et tasu peaksid kandma müüjad, mitte kliendid. Selle eesmärk on säilitada hindade läbipaistvus platvormidel.
Mitmed Euroopa turuosalised on Euroopa Komisjoni ettepanekut tervitanud. Zalando on seda toetanud, kuid nõuab ka kuni 150 euro suuruste pakkide maksuvabastuse kiiremat kaotamist. Poola e-kaubanduse juhtfirma Allegro nimetas ettepanekut sammuks õiges suunas, rõhutades, et olulised on konkreetsed rakendustingimused. Eelkõige juhib ta tähelepanu sellele, et Euroopa ladudes töödeldud kaupade eest makstav 50-sendine soodusmaks võib eelistada suuri ülemaailmseid ettevõtteid, kellel on ulatuslik infrastruktuur, samas kui väiksemad ettevõtted maksaksid jätkuvalt täismäära. Saksamaa jaemüügiliit HDE on teinud sarnaseid märkusi, tervitades ettepanekut kui vahendit ebaausa konkurentsi vastu võitlemiseks, kuid nõudes samuti tollimaksuvabastuse täielikku kaotamist. Euroopa on võtnud eeskuju ka USAst, kus sel kuul kaotati tollimaksuvabastus kuni 800 dollarini ulatuvate pakkide puhul. Ameerika poliitika annab seega märku rangemast suhtumisest odavatesse piiriülestesse ostudesse.
Pärast aastatepikkust kriitikat saabuvad konkreetsed meetmed
Käitlustasu kehtestamine on selge signaal, et EL soovib võrdsustada kodumaiste ja välismaiste müüjate konkurentsitingimusi. Odavate kaupade otseimport Aasiast seisab nüüd silmitsi uute takistustega ja ei ole enam nii soodne kui varem. Ülemaailmsete platvormide jaoks tähendab see, et nad peavad ümber hindama logistika, hinnapoliitika ja maksukorralduse, kui nad tahavad Euroopas edasi kasvada. Euroopa e-poodide ja ühenduste seisukohast, kes on pikka aega kritiseerinud Hiina hiiglasi süstemaatilise maksudest kõrvalehoidmise, erineva regulatiivse koormuse ja dumpinguhindade eest, on see teretulnud pööre. Pärast aastaid kestnud kaebusi, üleskutseid ja analüüse on saabunud esimene konkreetne meede, mis võib tegelikult muuta turu tegelikkust.