
.
Hiina e-kaubanduse tõus
Euroopa Komisjon on palunudSheinil ja Temul esitada 12. juuliks 2024 selgitused oma tarbijakaitsepoliitika kohta, eriti seoses laste ohutusega. Kuna Temu on jõudnud ELis 75 miljoni kasutajani ja Shein teatas 108 miljonist aktiivsest kasutajast kuus, on mõlemal platvormil Euroopas märkimisväärne kasutajabaas. Hollandisse, mis on Hiina e-kaubanduse peamine värav, saabuvate pakkide maht on hüppeliselt kasvanud. Hollandi tolliandmete kohaselt kasvas pakettide arv järsult 172 miljonilt 2021. aastal 718 miljonile 2023. aastal.
Mürgine kasv
Hiljuti läbi viidud Sheini, AliExpressi ja Temu 144 tootekontrollimine näitas, et mitmed tooted igast ettevõttest ei vastanud seaduslikele nõuetele Kõige murettekitavam oli avastus, et Sheini kingad sisaldasid ftalaate mitu korda kõrgemal tasemel kui ohutuspiirangud. Ühes jalatsipaaris leiti seda kahjulikku kemikaali 229 korda rohkem, kui standardid lubavad.
Souli keskkonnatervise töörühma ametnik andis üksikasjaliku selgituse riskide kohta: “Ftalaatidel põhinevad plastifikaatorid mõjutavad reproduktiivseid funktsioone, näiteks vähendavad spermatosoidide arvu, ning võivad põhjustada viljatust ja isegi enneaegset sünnitust.”
Ametnik rõhutas veel olukorra tõsidust, lisades, et üks selline kemikaal “on Rahvusvahelise Vähiuuringute Instituudi poolt klassifitseeritud inimese kantserogeeniks, seega tuleb erilist ettevaatust rakendada, et vältida pikaajalist kokkupuudet inimkehaga.”

Source: Depositphotos
EL võtab meetmeid
Nende platvormide plahvatuslik kasv on tekitanud tõsiseid muresid. Näiteks suutis Temu nelja kuu jooksul pärast oma debüüti Prantsusmaal turuosa poolest Sheinist mööduda. Kuigi selline laienemine on ärilisest vaatenurgast märkimisväärne, on see möödunud reguleerivatest asutustest, mis töötavad ohutusnõuete järgimise nimel. 2024. aasta mais esitas Euroopa tarbijaõiguste organisatsioon BEUC ametliku kaebuse Temu kohta, väites, et ettevõte kasutab petlikku taktikat. Digitaalteenuste seadus, mida nüüd nende platvormide suhtes kohaldatakse, nõuab väga suurte veebiplatvormide – nende, mille aktiivsete kasutajatearv ELisületab 45 miljonit kuus– puhul rangemaid turvameetmeid. Nende probleemide lahendamiseks propageerivad Madalmaade ametiasutused kooskõlastatud strateegiat. Nad on kutsunud kõiki asjaosalisi, sealhulgas tootjaid, laevandusettevõtteid ja valitsusorganisatsioone üles võtma vastutust oma toodete ohutuse tagamise eest.
Ohutus on kaalul: ELi digitaalne kaubandus seisab silmitsi kriitilise katsumusega.
Euroopa digitaalmajanduse olulisele pöördepunktile viitavad murettekitavad järeldused suurte Hiina e-kaubandusettevõtete Shein, AliExpress ja Temu toodete ohutuse kohta. Kuna 85-95% nende toodetest ei vasta ELi ohutuseeskirjadele, on tagajärjed tarbijakaitsele kohutavad.
Nende platvormide märkimisväärne kasutajaskond ja kasvavad pakimahud näitavad, kui kiiresti nad laienevad, mis rõhutab tungivat vajadust regulatiivsete meetmete järele.
Kuna Euroopa ametiasutused suurendavad oma kontrolli digitaalteenuste seaduse alusel, on Shein ja Temu silmitsi kasvava survega näidata, et nad järgivad rangeid ohutuseeskirju. Kui nende toodetest leitakse kahjulikke aineid, näiteks ohtlikult kõrge ftalaatide sisaldus Sheini kingades, tekitab see tõsiseid terviseprobleeme, eriti selliste haavatavate rühmade puhul nagu lapsed. Euroopa tarbijaõiguste organisatsiooni kaebused ja käimasolevad uurimised viitavad e-kaubanduse olulisele muutusele suurema vastutuse suunas. Kuna reguleerivad asutused püüavad leida tasakaalu tarbijate mugavuse ja ohutuse vahel, põrkuvad omavahel turu kiire laienemine ja nõue järgida rangeid ohutusstandardeid. Nende platvormide tulevik Euroopas sõltub nende võimest kohaneda õiguslike nõuetega, ohustamata seejuures kasutajate usaldust. Miljonid kliendid sõltuvad usaldusväärsetest ja turvalistest toodetest üha enam digitaalses maailmas, seega on panused suured nii osalevate ettevõtete kui ka klientide jaoks.