
Nimekirja eesmärk on anda ülevaade kõige olulisematest veebikaubandusettevõtetest, mille peakorter asub Kesk- ja Ida-Euroopas ja mis tegutsevad teistes piirkonna riikides. Saame näha nende müüginumbreid, aastakasvu ja lugeda nende profiile, et saada ettekujutus sellest, kuidas eri sektorite suurimad tegijad on arenenud ja mida nad on viimastel aastatel saavutanud.
Statistika Kesk- ja Ida-Euroopa 50 suurima e-kaubanduse eksportija nimekirjast
Kesk- ja Ida-Euroopa majanduskeskkond on alates 2022. aasta veebruarist Ukraina sõja ja eskaleeruva inflatsiooni tõttu oluliselt muutunud. Need šokid on häirinud kaubandust, suurendanud kulusid ja tekitanud ebakindlust turul kogu piirkonnas. Seega on otsene tagajärg: kui vaatame Kesk- ja Ida-Euroopa 50 suurimat eksportijat, siis võime öelda, et üldiselt on kasvumäärad järsult langenud. Kui 2021. aastal oli 50 suurima veebipõhise eksportija keskmine aastane tulude kasv 48%, siis 2022. aastal langes see 10%-ni.
Erinevused tulemuslikkuses
Majanduslike takistuste keskel on täheldatud tulemuslikkuse erinevusi erinevate e-kaubanduse osalejate vahel. Mõned on suutnud need raskused tõhusalt ületada ja säilitanud oma kasvutrajektoori, kuigi aeglasemas tempos kui Covidi aastatel. Poola kontsern Allegro, mille kaupade koguväärtus (GMV) on üle 11 miljardi euro ja aastane kasv 23%. Tasub märkida, et Allegro sisenemine Tšehhi turule oli väljakutse, kuna sellel turul puudus traditsiooniliselt sisseostetud turumudel. Idee võtta kasutusele tuhandeid Poola äripartnereid, kes suudavad tarnida vaid 1-2 nädala jooksul, tõi kaasa märkimisväärseid probleeme kliendikogemusega.Teisalt, umbes viiendik 50-st suurimast e-kaubamajast näitas 21/22. aasta kontekstisnegatiivseid aastaseid müügikasvu tulemusi, sealhulgas Dedoles (rõivad), Inspio (kodu ja sisustus) ja Artmie (kunst ja käsitöö). Märkus: Dedoles, mis näitas 2020. ja 2021. aastal suurepärast kasvu, ei suutnud 2022. aastal seda hoogu säilitada ja langes 35% võrreldes eelmise aastaga. Top 50 nimekirja vaatamiseks klõpsake siin. Kui rääkida sektoritest, siis ei ole mingit seost erinevate e-kaubanduse kaupluste tulemuslikkuse ja sektorite vahel, kuhu nad kuuluvad. Sellest võib järeldada, et edu või ebaedu sõltus individuaalsest ärikäsitlusest ja sellest, kuidas nad väljakutsetele reageerisid. Huvitav võib olla märkida, et rohelise liikumise raames on Furbify, ettevõte, mis müüb ainult renoveeritud arvutiriistvara, kasvanud märkimisväärselt ja tal on endiselt märkimisväärne kasvupotentsiaal.

Source: Growwwdigital.com
Strateegia muutused
Growww Digital usub, et sellistes tingimustes on mõistlik tegutseda kasumlikkusele suunatud kasvustrateegia järgi, mis aitab e-kaubandusettevõtetel tasakaalustada kasvu ja finantsstabiilsust. Domineeriv turu omandamise strateegia, mida kunagi peeti loogiliseks lähenemiseks e-kaubanduse keskkonnas, mida kiirendas COVID-19 pandeemia, on sattunud probleemidesse seoses sõja puhkemisega ja inflatsiooniga 2022. aastal.Ostujõu vähenemine ja ülemaailmse tootmise, kaubanduse ja logistikaga seotud kulude suurenemine on seda strateegiat õõnestanud. 2022. aastaks on tulude kasvutrajektoorid lahku läinud, mis sunnib e-kaubanduse ettevõtteid üle minema kasumlikule kasvustrateegiale, mis rõhutab nii kasvu kui ka kasumlikkust.
“Oli tohutu taganttuul ja igaüks võis end tunda superkangelasena. Kuid sellel oli ka oma varjukülg, sest see oli lihtsalt tugev tuul purjedes. Nüüd tuleb sõuda ja roolida. László Szabó, Growww Digitali juhtivpartner
Szabó soovitab, et kasumliku kasvu saavutamiseks on kaks peamist viisi: tõhususe suurendamine ja tulude suurendamine. Tulude kasvu saab saavutada “3D laiendamise” lähenemisviisi abil:
- müügikanalite laiendamine (nt turuplatside kasutamine).
- geograafiline laienemine (sisenemine välisturgudele)
- tooteportfelli mitmekesistamine või laiendamine
On selge, et turu avamise suundumus on aeglustunud, mis tähistab üleminekut varasemast kasvule suunatud mudelist. Rohkem ettevõtteid seavad nüüd majanduskasvu kõrval esikohale kasumlikkuse ja kohanevad muutuva majandusdünaamikaga. Vaadake Growww Digitali Top 50 e-kaubanduse eksportijat Kesk- ja Ida-Euroopas, et näha mängijaid ja nende tulemusi viimastel aastatel.Top 50 nimekirja vaatamiseks klõpsake siin.