6 min. lugemist

Kesk- ja Ida-Euroopa edukaimate e-jaemüüjate saladused

Kesk- ja Ida-Euroopa e-jaemüüjad ületavad vaikselt turgu, samal ajal kui ülemaailmsed hiiglased nagu Temu ja Shein ujutavad Euroopa turud üle odavate toodetega. Piirkonna 50 parimat ettevõtet on leidnud võimalusi järjepidevalt kasvada, isegi kui pandeemiajärgne buum on vaibunud ja inflatsioon on tabanud tarbijate kulutusi. Siin on, mida nad teevad teistmoodi.

László Szabó László Szabó
Managing Partner, Growww Digital
See artikkel on tõlgitud sinu jaoksartificial intellegence poolt
Kesk- ja Ida-Euroopa edukaimate e-jaemüüjate saladused
Allikas: Depositphotos (edited in Canva Pro)

Kesk- ja Ida-Euroopa e-kaubanduse olukord: Trendid, väljakutsed ja võimalused

E-kaubandus Kesk- ja Ida-Euroopa piirkonnas on teinud läbi mitmeid muutusi, mida on kujundanud selle maailmaosa ainulaadsed väljakutsed ja võimalused. Aastatel 2020-2022 tekitas pandeemia tohutut hüppelist tõusu internetiostude osas, mille aastane kasvumäär on 30-40%. Kui aga 2023. ja 2024. aastal hakkas offline-ostlemine taas kanda kinnitama, hakkas e-kaubanduse kasv aeglustuma, mida mõjutasid sellised tegurid nagu inflatsioon ja muutuv tarbijakäitumine. Vaatamata nendele vastutuultele onKesk- ja Ida-Euroopa e-kaubanduse turg endiselt elujõuline, näidates märkimisväärset vastupidavust ja jätkuvat kasvupotentsiaali. Siiski tekitab selliste globaalsete hiiglaste nagu Temu, Shein või Trendyol sisenemine piirkondliku turu osalistele väljakutseid, suurendades konkurentsi ja tõstes digitaalse reklaami kulusid.

CEE e-commerce market overview infographic showing 5-year timeline from pandemic growth to current efficiency-focused strategies

Source: Growww Digital

Parimad eksportivad e-jaemüüjad Kesk- ja Ida-Euroopa piirkonnas: Tulemused ja kasv

Kesk- ja Ida-Euroopa kõige edukamad digitaalsed jaemüüjad on pidevalt ületanud turgu, kusjuures paljud ettevõtted on viimastel aastatel näidanud kahekohalist kasvu. Piirkonna 50 parima e-jaemüüja aastane tulu kasvas ajavahemikul 2020-2024 keskmiselt 30%.

Näiteks on turutingimuste kohandamisel olnud eriti edukad sellised suured turuosalised nagu Allegro, mis saavutas 15 miljardi euro suuruse brutokaubamahu (GMV), ning moe-, kosmeetika- ja toidukaupade spetsialiseerunud jaemüüjad. Nende kasvu on toetanud tõhus kanalite laiendamine, toodete mitmekesistamine ja strateegiline rahvusvaheline laienemine.

Need ettevõtted on suutnud säilitada oma dünaamikat, arendades pidevalt oma ärimudeleid ja reageerides nii piirkondlikele kui ka ülemaailmsetele suundumustele. Nad kasutavad täiustatud tehnoloogiat, sealhulgas tehisintellekti ja masinõpet, et tõhustada tegevust ja parandada kliendikogemust.

Top 6 European e-commerce companies by 2024 turnover: Allegro €15B, eMAG €2.7B, Alza €2.2B, Dr.Max €2.1B, Notino €1.3B, LPP/CCC €1.2B

Source: Growww Digital

Fast-growing e-commerce challengers by 5-year CAGR: Pepita.hu 37x growth (+105% CAGR) €70M, Kulina 24x €16M, Woolville 10x €14M, GymBeam 10x €200M, Toner Partner 7x €26M, Rohlik Group 6x €1B (+46% CAGR)

Source: Growww Digital

Kesk- ja Ida-Euroopa e-kaubanduse ettevõtjate kasvustrateegiad

  • Laiendamine uutesse müügikanalitesse

Üks peamisi strateegiaid, mida piirkonna parimad e-jaemüüjad kasutavad, on laienemine uutesse ja mitmekesistesse müügikanalitesse. E-kaubandusettevõtted on liikluse ja müügi suurendamiseks üha enam pöördunud SEO, PPC-reklaami, sotsiaalmeedia mõjutajate ja veebipõhiste turuplatside poole. Lisaks on mõned neist sõlminud partnerlussuhteid suurte platvormidega, nt Wolt FMCG-sektoris, et suurendada oma tarnevõimet, jõuda uutesse tarbijasegmentidesse ja parandada teenuste pakkumist.

Juhtumiuuring: Knuspr.de

Partnerluste ja uute omandamiskanalite läbimõtlemine, alates SEO-st, PPC-st, mõjutajatest kuni turuplatside kaudu.

Rohlik Grupi Saksa haru (Knuspr.de) laiendas oma haaret, sõlmides partnerluse Woltiga, integreerides edukalt toidu kättetoimetamise teenuse oma tegevusse. See partnerlus võimaldas Knuspril kiiresti laieneda, parandades samal ajal oma logistikat ja teenuse tõhusust, jõudes miljonite täiendavate klientideni.

Logo of Knuspr.de + Wolt

Source: Growww Digital

  • Tooteportfelli laiendamine

    Tootevaliku pidev laiendamine ja mitmekesistamine on olnud paljude Kesk- ja Ida-Euroopa e-jaemüüjate jaoks veel üks oluline kasvutegur. Üha tihedama konkurentsiga turul peavad ettevõtted pakkuma laiemat valikut, et meelitada ja hoida kliente. Näiteks populaarne veebipood Muziker, mis algselt keskendus muusikainstrumentidele, on edukalt laiendanud oma tegevust välivarustusele ja kunstitoodetele.

Juhtumiuuring: Muziker

Muzikeri laienemine uutesse kategooriatesse on võimaldanud laiendada oma kliendibaasi, kasutades ära oma teadmisi väga spetsialiseeritud niššis ja hargnedes täiendavatele turgudele, sealhulgas spordivarustuse ja loomingulise kunstiga seotud kaupadele.

  • Piirkondlik laienemine ja turu hõlvamine

Paljud edukad Kesk- ja Ida-Euroopa digitaalsed jaemüüjad ei laienda mitte ainult oma koduturul, vaid püüavad üha enam rahvusvahelistuda. Kõige edukamad ettevõtjad on jõudnud uutele turgudele nii piirkonnas kui ka väljaspool seda, laiendades oma geograafilist jalajälge. Tavaliselt on nad võtnud sihikule riigid, kus on suur kasvupotentsiaal, sisenevad uutele territooriumidele ja saavutavad tasuvuspiiri 12-18 kuu pärast.

Juhtumiuuring: Berlin Brands Group

Berlin Brands Group (BBG), märkimisväärne tegija Euroopa turul, on edukalt laiendanud oma tegevust mitmesse Kesk- ja Ida-Euroopa riiki, tehes märkimisväärseid edusamme nii Lääne- kui ka Ida-Euroopa turgudel. Nende keskendumine kiirele geograafilisele laienemisele ja turule tungimisele on võimaldanud neil luua tugeva piirkondliku kohaloleku.

Juhtumiuuring: Notino

Nad näevad kogu maailma oma turuna, võttes oma tegevused järk-järgult ja etapiviisiliselt kasutusele. Nad katsetavad alati uusi turge, kusjuures kõige edukamad neist saavutavad kasumlikkuse 1,5 aasta jooksul.

Company expansion timeline across 28 European countries from 2004-2021, showing growth from Czech Republic to Ireland, Estonia, Latvia, Lithuania with map highlighting coverage areasRetryClaude can make mistakes. Please double-check responses.

Source: notino.co.uk/about-us/

  • Kohanemine muutuva tarbijakäitumisega

Nende e-jaemüüjate jaoks on tarbijate muutuva käitumise dünaamika tunnistamine olnud otsustava tähtsusega. Kuna inflatsioon mõjutab ostujõudu, on ettevõtted kohanenud, pakkudes sihipäraseid kampaaniaid, tõhustades oma kliendilojaalsusprogramme ja integreerides tehisintellekti, et isikupärastada ostukogemusi ja optimeerida hinnastrateegiaid. Selline keskendumine personaalsetele teenustele on aidanud ettevõtetel eristuda rahvarohkel turul.

E-kaubanduse väljakutsetest ülesaamine

Kuigi piirkonna parimad e-kaubandusettevõtted on olnud edukad, seisavad nad silmitsi mitmete väljakutsetega, sealhulgas selliste globaalsete mängijate nagu Temu kasvava domineerimisega, kes on konkurentsimaastikku ümber kujundanud. Temu on 2023. aasta ühe suurima veebireklaamija näol sundinud piirkondlikke ettevõtteid kohandama oma digitaalse reklaami strateegiaid, et jääda konkurentsivõimeliseks. Nende väljakutsete ületamiseks on piirkondlikud ettevõtjad kahekordistanud tõhusust, kasutades tehisintellekti, et optimeerida tegevust ja vähendada raiskamist. Kuna marginaalid jaemüügis muutuvad üha hõredamaks, on tõhusus ja kulude juhtimine ka järgnevatel aastatel edu võtmetähtsusega lahinguväljad.

Logo compilation showing top e-commerce exporters in Central and Eastern Europe, including major retailers like Alza, CCC, Euronics, Pilulka, and other regional brands.

Source: Growww Digital

Tulevikuväljavaated ja peamised järeldused

Tulevikku vaadates on Kesk- ja Ida-Euroopa e-kaubanduse turg väga paljulubav. Ettevõtjad, kes keskenduvad jätkuvalt tegevuse tõhususe parandamisele, tootepakkumiste laiendamisele ja uute müügikanalite kasutuselevõtule, on parimas positsioonis, et saavutada edu. Lisaks sellele on konkurentsieeliseks piirkondlikud ettevõtjad, kes kasutavad tehisintellekti ja masinõpet otsuste tegemiseks ja protsesside sujuvamaks muutmiseks.

Peamised järeldused:

  • Kanalite laiendamine: Uute kanalite ja partnerlussuhete loomine on jätkusuutliku kasvu jaoks kriitilise tähtsusega.
  • Toote mitmekesistamine: Tooteportfelli laiendamine aitab meelitada uusi kliente ja hoida olemasolevaid.
  • Piirkondlik laienemine: Uutele turgudele sisenemine Kesk- ja Ida-Euroopa riikides ja väljaspool seda on tulevase kasvu võtmeks.
  • Tõhusus: Tegevustõhususe suurendamine tehisintellekti ja tehnoloogia abil on oluline kasvava konkurentsi ületamiseks ja kasumlikkuse parandamiseks.

Kuna KIE e-jaemüüjad jätkavad nende suundumustega kohanemist, määrab nende võime uuendada, koostööd teha ja laieneda nende koht üha tihedama konkurentsiga e-kaubanduse maastikul.

“Tõhusus on järgmine lahinguväljak. Jaekaubanduses on marginaalid väga õhukesed. Kui te ei kasuta tehisintellekti, et vähendada raiskamist, kiirendada protsesse ja optimeerida oma äri iga sentimeetrit, olete juba maha jäänud. Siin on tõeline õppetund: Tehisintellekt ei ole siin selleks, et asendada inimesi, vaid selleks, et muuta neid 10 korda paremaks. Ettevõtted, kes kasutavad AI-d otsuste tegemiseks, mitte ainult kulude vähendamiseks, on need, kes domineerivad.”

ütleb Rohlik Groupi tegevjuht Tomáš Čupr.

CEE TOP 50 e-kaubanduse uuringu kohta

Alates 2020. aastast on Growww Digital töötanud selle nimel, et koostada Kesk- ja Ida-Euroopa piirkonna silmapaistvaimate e-kaubanduse eksportivate ettevõtete nimekiri. Budapesti päritolu piirkondliku digiturundusagentuuri eesmärk on määratleda peamised suundumused ja arengud, tuginedes oma kogemustele, avaldatud statistikale, oma klientide andmetele ja arusaamadele ning kogudes esmakordselt teavet peamistelt piirkondlikelt tegijatelt.

Jaga artiklit
László Szabó
Managing Partner, Growww Digital

László has been working in digital marketing for 20 years across the Budapest-Bratislava-Prague axis, helping regional e-commerce companies achieve rapid growth and expand into new markets. He is the founder of the ROIshopper CSS tool, co-founder and board member of the cross-country CEE Digital Alliance and the Digital Commerce Association in Hungary. Father of three, he plays the bass in a funk band.

Growww Digital
Selle artikli tõi teieni

Growww Digital

Growww Digital is a Budapest-based, results-oriented, CEE focused digital marketing agency. Its team has managed over 150 successful regional e-commerce expansion projects during the past 12 years, achieving strong growth for the clients with highly optimised and localised digital marketing activities.

Sarnased artiklid
CTV, televisioon ja sotsiaalvideo: Mis on erinevus ja miks on see oluline?
4 min. lugemist

CTV, televisioon ja sotsiaalvideo: Mis on erinevus ja miks on see oluline?

Video on tänapäeval kõikjal. Kuid kõik videod ei ole ühesugused – ja kindlasti ei kuvata neid ühtemoodi, neid ei mõõdeta ühtemoodi ja nad ei toimi ühtemoodi. Kuigi turundusalastes aruteludes pannakse sageli kokku sellised mõisted nagu videoreklaam, telereklaam või sotsiaalvideo, on tegelikkuses tegemist kolme erineva maailmaga: lineaarne televisioon, sotsiaalvõrgustikud ja ühendatud televisioon (CTV). Nende erinevuste mõistmine […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Uued andmed: Kolmandik ostjatest lahkub pärast halba otsingukogemust
4 min. lugemist

Uued andmed: Kolmandik ostjatest lahkub pärast halba otsingukogemust

Klient saabub teie e-poodi. Ta teab, mida ta otsib, sisestab esimese sõna otsingusse – ja ei midagi. Ei mingeid tulemusi, ei mingeid alternatiive ega mingit abi. Mõni sekund hiljem ostavad nad juba mujal. Kuigi veebisaidi otsing võib tunduda tehnilise detailina, mängib see praktikas klientide otsuste tegemisel võtmerolli. Kui see ei toimi hästi, kaotate te müügiedu. […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge