
.
Skandinaavlased ignoreerivad sularahatarneid
Põhjamaad on peaaegu täielikult loobunud sularahamaksetest. Rootsis, Norras ja Ühendkuningriigis on sularahatarne levik alla 10%. Selgitus on lihtne. Nendel turgudel on maksekaartide osakaal igapäevaelus suur. Digitaalsed teenused, nagu Klarna, on pärit Skandinaaviast. Briti tarbijad eelistavad viit peamist makseviisi: Mastercard, VISA, American Express, PayPal ja Apple Pay. Sularahas maksmine on nende jaoks aegunud.
Ida-Euroopa jääb sularaha juurde
Vastupidine poolus esindab riike, kus sularahatarnete levik on üle 60%. Kõik asuvad Ida-Euroopas. 60,7%-lise levikugaPoola ületab vaevu lävendi. Leedus on 64,9% ja Serbias 69,2%. Absoluutne võitja on Kreeka, kus 85,6% e-poodidest pakub sularaha peale kättetoimetamist. Järgnevad Bulgaaria(80,3%) ja Slovakkia(80,1%).
Sularaha eelistamise majanduslikud põhjused
Kreeka numbrid ei ole juhuslikud. Varasemad majanduskriisid on tekitanud usaldamatust digitaalsete maksete suhtes, lisaks sellele eelistavad Kreeka kullerfirmad sularahasaadetisi, sest:
- nad saavad makse kohe pärast kohaletoimetamist
- kliendid hindavad kohaletoimetamise kiirust ja turvalisust
- nad maksavad alles siis, kui nad kauba tegelikult kätte saavad
Kesk-Euroopa läheb üle digitaalsele makseviisile
Nende äärmuste vahele jäävates riikides väheneb sularahatarnete arv. Üha vähem kauplusi pakub seda. Põhjuseks on maksekaartide ja digitaalsete pakkujate kasvav valik. Euroopa turg integreerub rahvusvaheliste müüjate ja platvormidega.
Mõju e-kaubandusettevõtetele
- Lääne müüjad võivad nendes piirkondades oodata madalamaid konversioonimäärasid. Kliendid on harjunud kohese digimaksega.
- Ida-Euroopa müüjad peavad arvestama kõrgemate kuludega. Sularaha kättetoimetamine on sularahakäitluse tõttu kallim kui online-maksed.
- Rahvusvahelised mängijad vajavad piirkondlikke strateegiaid. Üks maksesüsteem ei toimi kogu Euroopas.
Euroopa maksete tulevik
Suundumus on digitaliseerimise suunas, kuid tempo on erinev. Lääne-Euroopa on e-kaubanduses praktiliselt sularahata. Ida vajab aega, et luua usaldus digitaalsete maksete vastu, kuid majanduslik stabiilsus ja parem infrastruktuur kiirendavad seda üleminekut.
ECDB aruande põhjal.