
Kuidas kirjutada turundusplaani
Turundusplaani koostamine on üks asi. Kuid te ei taha, et see oleks lihtsalt plaan, et teil oleks plaan. Sa tahad, et see töötaks. Nii et tegelik küsimus on siinkohal, kuidas luua turundusplaan, mis tegelikult aitab teid turunduseesmärkide saavutamisel? Noh, kindlasti on vaja selget arusaama oma ärieesmärkidest ja struktureeritud lähenemist. Samuti peaksite mõõdetavate eesmärkide seadmisel keskenduma oma missioonile ja hoidma seda meeles. Samuti võiksite kasutada inspiratsiooni – olemasolevad turundusplaani näited, mis on juba tõestanud oma väärtust. Ärge muretsege, me jõuame selle juurde. Protsessi lihtsustamiseks võite kasutada sobivat malli. Koos selgitame välja, kuidas luua turundusplaan, mis toetab teie edu.
Mis on turundusplaan?
Turundusplaan on teie juhend ettevõtte kasvuks. See on strateegiline dokument, mis ühendab teie eesmärgid ärieesmärkidega, et tagada teie meeskonna tegevuse vastavus ettevõtte üldistele jõupingutustele. Tõhus turundusplaan aitab teil keskenduda, toob selguse ja suuna oma kampaaniatele. Lisaks on see vahend, mida teised osakonnad saavad kasutada, et mõista kogu turundusstrateegiat ja oma rolli kogu missiooni toetamisel.

Source: Source: Infographics created by Krejta Content department
Turundusplaanideliigid
Erinevat tüüpi ettevõtted seisavad silmitsi erinevate turundusprobleemidega, seega peab ka lahenduste lähenemine olema erinev. Seepärast peaksite turundusplaani malli hoolikalt valima. Igal neist on oma eesmärk, kuid tõenäoliselt ei teeni teid teistel juhtudel hästi.
- Kas olete ideega mängimise faasis? Võiksite proovida lihtsat ühe lehekülje turundusplaani malli, et saada aimu kogu protsessist.
- Kas teie äri on algamas? Kasutage alustava ettevõtte turundusplaani malli.
- Kas teil on juba oma ettevõte, mis on nüüd käivitamas uut toodet või projekti? Teil on vaja toote käivitamise turundusplaani malli ja toote turundusplaani malli või turundusprojekti plaani malli.
- Looge kampaaniat? Valige turunduskampaania plaani mall või turunduskampaania edendamise plaani mall.
- Peate koostama sotsiaalmeedia sisu? Kasutage sotsiaalmeedia turundusplaani malli. Kui loote mitme platvormi strateegiaid, võiks sobida kanalite turundusplaani mall. Konkreetse audiosisu jaoks võib olla kasulik ka podcastide turundusplaani mall.
- Korraldate konverentsi, festivali, kontserti või kohtumist? Valige ürituse turundusplaani mall või sotsiaalmeedia ürituse turundusplaani mall.
- Üldine turundus? Turunduse käivitamise plaani mall, turunduse sisukava mall, digitaalse turundusplaani mall, turundusstrateegia mall, turunduse elluviimise plaani mall või integreeritud turunduskommunikatsiooniplaani mall, integreeritud turundusplaani mall, turundustegevuse plaani mall või turundustegevuskava mall võib olla just see, mida vajate.
- Planeerite järgmist kvartalit või tervet aastat? Kvartali turundusplaani mall või aasta turundusplaani mall on just see, mida te otsite. Üldiselt võite kasutada turundusplaani kalendri malli.
- Kas vajate lokaliseeritud või vorminguspetsiifilist varianti? Proovige turundusplaani malli UK, USA, Saksamaa… Kaaluge Google Sheetsi turundusplaani malli kasutamist. Võite kasutada ka veebipõhist tööriista, et luua turundusplaani malli, mis vastab teie vajadustele.
Turundusplaani eelised
Hästi struktureeritud turundusplaan aitab teil muuta kaose korda. See seab kõik tegevused konteksti, toob mõõdetavaid tulemusi ja parandab kogu meeskonna koordineerimist. Tänu kvaliteetsele plaanile leiate oma sihtkliendid ja parandate klientide kaasamist, teravdades samal ajal oma sõnumeid. Lisaks aitab see teil kasutada eelarvet targalt ja muutuda järjepidevamaks mitmes turunduskanalis. Tänu mõõdetavate eesmärkide ja võtmetulemusnäitajate (KPI) seadmisele muutub teie turunduslik kohalolek tugevamaks, sest jälgitakse edusamme ja kohandatakse taktikat vastavalt vajadusele. Ametliku turundusplaaniga on teie ettevõte ka paremini varustatud, et liikuda läbi majandusliku ebakindluse, tõhustades ressursside haldamist, tulemuslikkust ja kõiki (mitte ainult) turundustegevusi.

Source: Infographics created by Krejta Content department
Kuidas kirjutada turundusplaani
Turundusplaani koostamine on tore mõte. Aga kuidas seda tegelikkuseks muuta? Võtame asja lihtsasti. Alustage sellest, et ühtlustate oma turundustegevused selgete äritulemustega, mida saate ette kujutada – ja mõõta. Peamine võti on struktuur. Peate järgima samm-sammulist protsessi, alustades uuringutest ja kavandades iga sammu strateegiast kuni teostamiseni. Selline lähenemine muudab turundustegevused teie kasvu sihipäraseks teekaardiks. Järgnevalt vaatleme turundusplaani koostamise iga olulist etappi, et te teaksite, kuidas luua kogu turundusplaani, mis teie jaoks töötab.
Viige läbi SWOT-analüüs
Esimene samm peaks kindlasti olema arusaamine, kus teie ettevõte seisab. Teisisõnu, SWOT-analüüs. Leidke oma ettevõtet kirjeldavad tugevused, nõrkused, võimalused ja ohud. Kui tuvastate oma tugevad ja nõrgad küljed, saate teha paremaid otsuseid strateegia, turundustegevuste ja sõnumi või positsioneerimise kohta ning tunnete ära turuvõimalused ja -riskid. See aitab teil ka välja tuua valdkonnad, kus saate oma peamisi konkurente võita. See toob kaasa eesmärgipärasemad tegevused, mitte lihtsalt juhuslikud tegevused.
Profileerige oma kliente
Kuidas te saaksite oma sihtrühmani jõuda, kui te ei tea, kellega te räägite? Isegi parimad kampaaniad võivad ebaõnnestuda, kui jätate oma klientide määratlemise etapi vahele. Kõigepealt leidke laiem sihtturg. Seejärel täpsustage ja jaotage see asukoha, vanuse, soo, vajaduste või hobide jne järgi. Mida nad soovivad? Millised on nende peamised huvid? Ja teisalt, mis neid heidutab? Nii saate oma ideaalseid kliente ette kujutada ja viia oma kommunikatsioon vastavusse sellega, mis on nende jaoks oluline. Minge lihtsalt sügavamale ja looge oma persoonid: pooleldi fiktiivsed profiilid, mis põhinevad teie poolt kogutud tegelikel andmetel. See aitab teil muuta oma kliendisegmendid rohkem tegelikele inimestele keskenduvaks. Ka teie turundusmeeskond saab sellest kasu, sest nii on palju lihtsam kujundada kampaaniaid, mis leiavad vastukaja. Veel üks asi, mida tuleb rõhutada, see parandab koostööd turundus-, toote- ja müügimeeskondade vahel, kuna jagab arusaamist kliendist. Seetõttu muutuvad teie turundustegevused asjakohasemaks ja isikupärasemaks, mis viib tõenäoliselt klientide kaasamise ja konversioonideni.
Seadke selged eesmärgid
Nüüdseks peaks teil olema põhiteave oma turupositsiooni kohta ja üsna selge nägemus oma sihtrühmast. Seega peaks järgmine samm olema teie edu määratlemine. Milline see on? Seadke konkreetsed ja realistlikud eesmärgid ning veenduge, et teie turundus on kooskõlas teie ärieesmärkidega
. Tõhusate eesmärkide loomiseks järgige SMART-raamistikku. Hoidke need konkreetsed, mõõdetavad, saavutatavad, asjakohased ja ajaliselt piiritletud. “Saada rohkem järgijaid” ei ole piisavalt konkreetne, samas kui “suurendada uudiskirja tellimust 20 % võrra kvartali lõpuni” on õige SMART-eesmärk.

Source: Infographics created by Krejta Content department
💡 Siin on veel üks konkreetne näide SMART-meetodi kohaldamise kohta: Parandada ettevõtte Google Business Profile’i hinnangut ühe kuu jooksul keskmiselt 4,2 tärnilt 4,5 tärnile, julgustades 20 rahulolevat klienti (kes on tuvastatud ostujärgsete küsitluste kaudu) jätma positiivseid kommentaare isikustatud, automatiseeritud e-kirja järelmeetmete
kaudu. Kui teil on meeles teie üldised ärilised eesmärgid ja need turunduseesmärgid on kooskõlas, siis saate hoida strateegiat kohapeal ja mõõdetavana. Lisaks aitab see teil oma ressursse tõhusamalt kasutada ja õigustada turunduseelarvet reaalsete tulemustega. Kõike seda arvestades näete seda ilmselt juba. Selged eesmärgid on rohkem kui lihtsalt strateegiline vajadus. Need parandavad tulemuslikkuse jälgimist, toetavad teie meeskonna vastutust ja parandavad kampaaniate tulemusi kõigis teie turundustegevustes.
Tegelege turunduse nelja P-ga
Kui olete oma eesmärgid leidnud, on aeg välja selgitada , kuidas neid saavutada. Selleks kasutate turundussegu (neli P-d).Mida tähistavad need P-d?
- Toode: Mida te pakute? Kuidas see lahendab teie klientide vajadusi? Kirjeldage peamisi omadusi ja eeliseid. Kuid ärge unustage mõelda ka pakendamisele ja positsioneerimisele.
- Hind: Millist hinnastrateegiat peaksite kasutama? Võtke arvesse oma kaubamärgi väärtust, hinda, konkurentsi ja seda, mida teie sihtkliendid on valmis maksma.
- Koht: Kus ja kuidas te oma toodet müüa kavatsete? Kas e-poes või kaupluses? Kas see toimub otse või partnerite kaudu?
- Edendamine: Kuidas inimesed teid üles leiavad? Mida teete, et jõuda oma sihtrühmani? Võite kasutada reklaamikampaaniaid, keskenduda sisule, e-turundusele, üritustele ja sotsiaalmeedia strateegiatele… Leidke kombinatsioon, mis teenib teid kõige paremini.
Kõik need elemendid kujundavad seda, kuidas teie toodet tajutakse. Kui nende vahel valitseb harmoonia, toob see teie positsioneerimisele ja mõjule suurt tuge. Neli P-d aitavad teil püsida kooskõlas oma klientide ootustega. Ja kui teie ettevõte on teenindusele orienteeritud valdkonnas, võite lisada veel 3 P-d (et teha 7 P-d) – inimesed, protsess ja füüsilised tõendid -, et keskenduda rohkem kliendikogemusele.
Looge eelarve
Turunduseelarve määramine on üks protsessi võtmeosadest. See aitab teil püsida õigel teel ning kulutada raha targalt ja teadlikult. Samuti julgustab see teid looma saavutatavaid eesmärke. Käärige oma turunduseelarve ümber oma üldiste ärieesmärkide. Tehke iga dollar väärtuslikuks, aidates kaasa oma ettevõtte kasvule. Sõltumata sellest, kas teie tähelepanu läheb sotsiaalmeediakampaaniatele, tasulisele reklaamile või sisuturundusele, peate tõesti otsustama, kui palju raha eraldada üksikutele tegevustele, et maksimeerida investeeringu tasuvust (ROI). Üldise turunduseelarve koostamiseks on mitmeid lähenemisviise:
- Protsentuaalne osakaal tuludest: Levinud lähenemisviis turunduseelarve koostamiseks on mingi osa tulude eraldamine. Tavaliselt panevad ettevõtted 5-10 % oma tuludest turundusele. Suurem protsent on sageli alustavatel ettevõtetel (15-30 %) ja kiiresti kasvavatel ettevõtetel. See on lihtne ja sirgjooneline. Siiski võib see olla, kui tulud kõiguvad prognoosimis- ja juhtimisraskuste tõttu.
- Eesmärk ja ülesanne: See on ilmselt kõige strateegilisem lähenemisviis. Eelarve määratakse kindlaks, leides konkreetsed turundusülesanded, mis on vajalikud teie eesmärkide saavutamiseks, ja määrates igaühe kulud.
- Konkurentsivõime pariteet: See meetod hõlmab turunduseelarve määramist konkurentide kulutuste alusel. Selle mõte on viia konkurentide turunduskulutused vastavusse, et teie ettevõte oleks turul konkurentsivõimeline. Seda lähenemisviisi tuleks kasutada ettevaatlikult, sest konkurentide eelarved ei pruugi kajastada teie enda vajadusi.
- Taskukohane meetod: See lähenemisviis tähendab, et eraldate vahendid, mida saate endale lubada pärast teiste ettevõtete kulude katmist. See on üsna praktiline lahendus kitsaste rahavoogudega ettevõtete jaoks, kuid see võib piirata kasvu ja muuta turundustegevused pigem reaktiivseks kui proaktiivseks.
On ka rohkem võimalusi eelarve jaotamiseks kategooriate kaupa, näiteks turunduskanalite või tegevuste kaupa. Huvitav reegel on 70-20-10 reegel:
- 70 % tõestatud strateegiatele ja kanalitele, mis annavad järjepidevaid tulemusi.
- 20 % uutele strateegiatele või kanalitele, et edendada kasvu ja uurida muid võimalusi.
- 10% eksperimentidele või uuenduslikele lähenemisviisidele, mis on suurema riskiga, kuid samas ka suure tasuvuse potentsiaaliga.
Jagades eelarve erinevate tegevuste vahel, näete, kuhu raha läheb, ja saate seda vajaduse korral kohandada, et kasutada ressursse tõhusalt.

Source: Infographics created by Krejta Content department
Kasutage turundusplaani malli
Turundusplaan kõlab just nagu see, mida te vajate, kuid te ei tea , kust alustada? Muidugi, selle koostamine nullist võib olla veidi üle jõu käiv. Õnneks on olemas lihtne lahendus. Seda nimetatakse turundusplaani malliks. Sellised mallid annavad selge struktuuri, nii et te ei jäta võtmekomponente vahele, näiteks:
- Ettevõtte kokkuvõte
- missioon
- Turunduseesmärgid ja eesmärgid
- Sihtrühm
- Isiksused
- Turu analüüs
- Konkurentide analüüs
- Strateegiad
- Eelarve
- Turunduskanalid
- Peamised tulemusnäitajad (KPI)
- Tegevuskava + ajakava
Lisaks säästab see teie aega ning suurendab järjepidevust ja voolavust kogu planeerimisprotsessis. Saate keskenduda pigem sisule ja strateegiale kui struktuurile mõtlemisele. See aitab teil katta kõik olulised lõigud ja viia oma kava vastavusse ärieesmärkidega. Võite leida erinevates vormingutes, nagu Google Docs, Google Sheets, Excel või PDF, malle, mis on kohandatud erinevate turundusstrateegiate jaoks, alates digitaalturundusest kuni kommunikatsiooniplaanideni. Mallid võivad erineda ka teie konkreetsetest vajadustest lähtuvalt. Nii et valides arvestage oma ärivajadusi. Kas soovite terviklikku turunduskommunikatsiooniplaani malli või midagi, mis sobib rohkem digitaalsete turundusstrateegiate jaoks?
Looge kalender
Selleks, et muuta oma strateegia tegudeks, on vaja ka selget ajakava. Turunduskalender aitab teil tegevusi organiseerida, prioriseerida ja jälgida, et saaksite need eesmärkide saavutamiseks õigeaegselt lõpule viia. Alustage oma peamiste turundustegevuste, näiteks kampaaniate, sisuloomise või ürituste üleskirjutamisest. Seejärel jagage need igapäevasteks, iganädalalisteks ja igakuisteks ülesanneteks. Siin on mõned nõuanded kalendri haldamiseks:
- Seadke prioriteedid: Keskenduge sellele, mis toetab teie eesmärke.
- Olge paindlik: Kohandage oma ajakava kiireloomuliste muudatustega.
- Kasutage digitaalseid vahendeid: Proovige Google Sheets, Trello või muid rakendusi visualiseerimise jälgimiseks.
Hästi korraldatud turunduskalender aitab teil tegevusi koordineerida, tähtaegadest kinni pidada ja edusamme jälgida.
Turundusplaani näide
Hästi ettevalmistatud turundusplaan peaks selgelt jäädvustama nii põhitegevused kui ka nende ajakava. Siin on lihtsustatud näide tegevusplaanist kui turundusplaani osast:
Ülesande kirjeldus | Omanik(ud) | Alguskuupäev | Lõpptähtaeg | Vajalikud ressursid | Staatus |
Toote sõnumi ja USP lõpliku kujundamise lõpuleviimine | Turundusjuht | 01/04/2025 | 15/04/2025 | Sisekoosolekud | Lõpetatud |
Kampaania sisu väljatöötamine (blogi, sotsiaalmeedia) | Sisu meeskond | 16/04/2025 | 28/05/2025 | Kirjutusvahendid, kujundustarkvara | Käimas |
Toote käivitamine veebilehel | Veebimeeskond | 01/06/2025 | 28/06/2025 | CMS juurdepääs, analüütika seadistamine | Ei ole alustatud |
PPC-kampaaniate seadistamine | PPC spetsialist | 16/06/2025 | 07/07/2025 | Reklaamieelarve, reklaamplatvormid | Ei ole alustatud |
Loomulikult on see vaid väike näide kogu plaanist. Seal peaksid olema eraldi osad, mis on pühendatud ärikokkuvõttele, personadele, analüüsile jne. Siiski annab see teile väikese ülevaate sellest, kuidas see toimib. Kui olete huvitatud terve plaani näite nägemisest (malli koos juhistega, kuidas seda täita, sealhulgas konkreetsed näited), oleme koostanud teile ühe. Oleme kõik põhilised sammud alljärgnevalt käsitlenud:
- Ettevõtte ülevaate koostamine
- Konkurentide ja SWOT-analüüsi tegemine
- Personade loomine konkreetsetele küsimustele vastates
- SMART eesmärkide analüüsimine
- Kanalite valimine ja kommunikatsioonitaktika ettevalmistamine
- Eelarve eraldamine üksikutele ülesannetele/osadele
- Peamiste tulemusnäitajate jälgimine
- Tegevuskava koostamine, sealhulgas kuupäevad ja ressursid.
Tutvu julgelt, uuri kõiki vahekaarte ja punkte ning saa inspiratsiooni. Juhul, kui leiate, et vajate abi oma plaani koostamisel, võtke julgelt ühendust; me aitame hea meelega.
Kirjutage turundusplaan: Soovitatavad rakendused
On palju turundustööriistu ja rakendusi, mis muudavad planeerimisprotsessi sujuvamaks – need aitavad teil ülesandeid hallata, andmeid analüüsida ja oma meeskonnaga koostööd teha.
Plaanid ja kalendrid
Võite kasutada Exceli või Google Sheets’ i, et luua oma plaani jaoks algusest peale tabelid või laadida alla mõned nende mallid, nagu on juba mainitud. Keerulisemate plaanide puhul võite kaaluda selliste vahendite nagu Gantt diagrammid kasutamist, mis võimaldavad teil ülesandeid visuaalselt hallata ja sõltuvusi jälgida.
Ülesannete haldamine
Ülesannete loomiseks, nende järelevalveks ja kolleegidega koostööks võite vajada muid vahendeid, näiteks Trello või Asana. See võib aidata teil ka tähtaegu määrata ja edusamme jälgida. Selleks, et teie turundusplaani pidevalt ellu viia.
Analüüsid
Selleks, et näha, kuidas teie turundustegevused lähevad, peate seda mõõtma. Google Analytics võib olla selleks just õige vahend. See võimaldab teil jälgida konversioonimäärasid, kasutajate käitumist, veebisaidi liiklust ja palju muud.
CRM
Klientide teekondade ja juhtide tulemuslikkuse jälgimiseks võiksite kasutada ka mõnda CRM-süsteemi, näiteks HubSpot, Pipedrive, Salesforce või Bitrix (mis on kasulik ka ülesannete haldamiseks). See aitab teil segmenteerida sihtrühmi, jälgida konversioone, viia turundustegevused kooskõlla müügiga ja personaliseerida kasutajate käitumise põhjal.
Kokkuvõte
Turundusplaani koostamine võib tunduda tohutu ja kurnav ülesanne. Kuid õige lähenemise ja protsessi korral ei pea see nii olema. Lihtsalt järgige samme ükshaaval ja te jõuate selleni. Et tagada tõhusa plaani koostamine ja mitte midagi olulist vahele jätta, valige sobiv mall, mis juhendab teid. Võite kasutada ka muid vahendeid ja rakendusi, mis toetavad teid turunduseesmärkide täitmisel ja eelarve optimeerimisel. Selge visiooni, täpselt määratletud eesmärkide ja õigete vahenditega suunab teie turundusplaan teid ettevõtte edule.
Korduma kippuvad küsimused
Miks on turundusplaan oluline?
Turundusplaan aitab teil keskenduda oma ärieesmärkidele ja viia turundus nendega vastavusse. See toetab strateegilisi otsuseid, tegevuste koordineerimist, aitab tagada sidusrühmade osalemise ja parandab tulemuslikkuse jälgimist. Samuti aitab see kaasa mõõdetavale kasvule ja konkurentsieelisele.
Kuidas kirjutada turundusplaani?
Esimene samm peaks olema ettevõtte ülevaade ja eesmärkide seadmine. Analüüsige oma turgu ja konkurentsi (SWOT on hea viis selleks). Määratlege oma sihtrühm, looge persoonid ja seadke SMART-eesmärgid. Seejärel koostage oma strateegia, kasutades 4P-d. Valige õiged kanalid ja koostage kalender, kehtestades samal ajal eelarve. Kasutage malli, et hoida seda struktureerituna, ja ärge unustage teha korrapäraseid uuendusi.
Mida peaks hea turundusplaan sisaldama?
Lisaks selgele struktuurile ja regulaarsele ajakohastamisele on turundusplaani põhikomponendid ärikokkuvõte, turu ja konkurentide analüüs, sihtrühm, SMART- eesmärgid, turundusstrateegiad (4P), taktika, eelarve, KPId ja ajakava.