
Sarnane suurus, erinevad tulud
Mõlemas piirkonnas on peaaegu identne rahvaarv – Ida-Euroopas elab 237,7 miljonit elanikku 9 riigis ja Lõuna-Euroopas 238,1 miljonit elanikku 14 riigis. Erinevus seisneb veebikaubanduse tuludes.
Lõuna-Euroopa teenib aastas 557,9 dollarit inimese kohta, Ida-Euroopa ainult 434,7 dollarit.
See lõhe selgitab, miks Ida-Euroopas on endiselt ruumi kiiremaks üldiseks kasvuks, mille CAGR on 9.0–2020 % võrreldes 8.3%-ga Lõuna-Euroopas.
Ida kasvas pidevalt, lõuna koges kõikumisi
Aastatel 2020–2024 kasvas Ida-Euroopa 16,1% aastas – stabiilne ja järjepidev. Lõuna-Euroopa saavutas vaid 4,2%, kuid metsikute kõikumistega. 2020. aastal hüppas kasv 70,1%-ni, et langeda 2022. ja 2024. aastal negatiivsele territooriumile.
Põhjus? Lõuna-Euroopat, sealhulgas Hispaaniat, Itaaliat ja Portugali, tabas Covid rängemalt. Veebikaubandus plahvatas ootamatult seal, kus seda varem vaevu eksisteeris. Ida-Euroopa läbis digitaalse ümberkujundamise järk-järgult.

Source: ECDB
Pärast 2025. aastat rollid pöörduvad
Lõuna-Euroopas moodustab veebimüük 10,5% ja Ida-Euroopas 8,4% kogu jaemüügist. Vaatamata arenenumale digiteerimisele kiireneb Lõuna-Euroopa pärast 2025. aastat uuesti.
Ida-Euroopas toimus aeglustumine. Kohalikud turud nagu eMAG ja Ozon, aga ka AliExpress ja Temu suurendavad klientide usaldust, kuid piirkonda takistab Venemaa ja Ukraina vaheline sõda.
Poliitika otsustab
Lõuna-Euroopal on struktuurne eelis – rohkem ELi liikmesriike, mis tähendab paremat digitaalset taristut ja majanduskasvu toetavaid regulatsioone. Ida-Euroopas on veidi noorem elanikkond, kes otsib soodsaid pakkumisi, kuid poliitiline ebastabiilsus piirab potentsiaali.
Mõlemal piirkonnal on juurdepääs taskukohasele lairibaühendusele ja nutitelefonidele. Mõlemad saavad kasu kohalike (El Corte Inglés, Skroutz, Trendyol) ja rahvusvaheliste mängijate kombinatsioonist. Erinevus seisneb selles, et Lõuna-Euroopas on nüüd paremad tingimused edasiseks kasvuks.