
Logistika juhtimine määratluse järgi
E-kaubanduse logistika on keeruline ja mitmest komponendist koosnev protsess, mis nõuab häid teadmisi, üsna palju aega ja väga hoolikat planeerimist. Selles kontekstis hõlmab logistikajuhtimine järgmiste peamiste logistikateenuste strateegiat, teostamist ja optimeerimist: ladustamine, varude haldamine, tellimuste täitmine, piiriülesed tarned ja tagastuste haldamine (pöördlogistika).
Miks on see oluline?
Eespool kirjeldatud protsesside tõhus juhtimine tagab õigeaegse tarnimise, transpordi- ja tegevuskulude vähendamise, optimeeritud varude kontrolli ja suurema kliendirahulolu. Globaliseerunud e-kaubanduse ja klientide kasvavate ootuste tõttu on lao automatiseerimine, uuenduslike täitmislahenduste integreerimine ja koostöö usaldusväärsete piiriüleste tarnepartneritega e-kaubandusettevõtete konkurentsivõime seisukohalt võtmeroll.
10 olulist logistika funktsiooni
Järgnevalt uurime 10 logistika põhifunktsiooni e-kaubanduses, mis on olulised tarneahela tõhusaks juhtimiseks. Need funktsioonid ei suurenda mitte ainult tegevuse tõhusust, vaid aitavad kaasa ka klientide positiivsele kogemusele ja veebikaupmeeste jätkusuutlikule kasvule.
Nõudluse prognoosimine ja planeerimine
Prognoosimisel ja logistika planeerimisel on oluline roll müügi hooajalisuse, tippperioodide ja nendega seotud täiendava logistilise töökoormuse tõttu. Hoolikas planeerimine ja sünkroniseerimine viimase miili tarnepartneritega on vajalik, et tagada, et tarned veebiklientidele toimuksid alati õigeaegselt. Juhul kui töötate koos piisavalt kogenud logistikapartneriga, on ta isegi esimene, kes algatab sellise sünkroniseerimise, et vältida võimalikke häireid, nagu hilinenud tarned enne eelseisvaid tühjendusmüügi perioode, musta reede ja muid tipphetki, kui on oodata suurenenud e-müüki ja sellega kaasnevaid suuremaid saadetiste mahtusid.

Source: euShipments.com
Tellimuste töötlemise logistika
Tellimuste töötlemine ehk nn täitmine e-kaubanduses on protsess, mille käigus valmistatakse online-tellimused ette ja muudetakse need tarnejärjekorras valmis saadetisteks. Protsess algab uue veebitellimuse vastuvõtmisega ja AWB – transpordidokumendi – koostamisega, mis sisaldab kogu teavet saatja, saaja, pakendi kaalu ja mõõtmete kohta ning hõlbustab saadetise korrektset transporti ja jälgimist ühe või mitme vedajaga võrgus. Sellele järgneb tellitud toodete komplekteerimine ja pakendamine turvaliseks kohaletoimetamiseks ja saatmine nende riigisisesesse või piiriülesesse sihtkohta. Täitmisprotsessil on mõned olulised aspektid, mis võivad oluliselt mõjutada e-kaubandusettevõtte edukat müüki ja tarneid, näiteks täitmiskeskuse asukoht või protsesside automatiseerituse tase. Keskuse/-keskuste strateegiline asukoht võimaldab kiiremaid tarneid võtmeturgudele ning spetsiaalsete seadmete rakendamine kiirendab täitmisprotsessi ja väldib vigu veebitellimustega. Tulemuseks on klientide lojaalsus ja rahulolu, vähem tagasisaadetavaid kaupu/tellimusi ja rohkem kordusmüüki.
Ekspertide nõuanded: Valige täitmispartner, kellel on eri riikide täitmiskeskuste võrgustik. Nii saate jaotada oma kaubad mitmesse keskusesse sõltuvalt oma põhiturgudest ning optimeerida tarneaega ja -kulusid. Soovitame teil enne kaupade saatmist neile isiklikult külastada täitmiskeskuse operaatorit, et veenduda, et olete valinud usaldusväärse partneri, kes vastab kõigile teie vajadustele ja nõuetele.
Toote- ja materjalikäitluse logistika
Toote- ja materjalikäitluslogistika hõlmab e-kaubanduse täitmisel toodete ladustamist, varude korraldamist ja toodete ettevalmistamist transpordiks. Tõhusast juhtimisest sõltuvad tarnekiirused, klientide rahulolu ja tagastusmäärad. Väljaostetud täitmisel hõlmab protsess ka toodete füüsilist liikumist veebikaupmehe tootmisüksusest või laost logistikaettevõtte/täitmispartneri ladudesse, kus kaupu ladustatakse ja saadetakse veebiklientidele.
Varude kontrolli juhtimine
Tõhus varude kontrollimine on rahvusvahelise e-kaubandusega seotud logistika oluline osa. See tagab, et veebikaupmehed hoiavad laoseisu tasakaalus, vältides nii ülevarusid kui ka laovarusid, mis võivad negatiivselt mõjutada müüki ja tulusid. Kasutades täiustatud varude haldamise tarkvara, on tagatud varude taseme nähtavus reaalajas, erinevate hooajaliste toodete nõudluse prognoosimine ja varude taastamise optimeerimine. Samuti suurendab varude haldamise integreerimine laohaldussüsteemidega üldist tegevuse tõhusust ja tagab tellimuste tõrgeteta täitmise.

Source: euShipments.com
Tagastused ja pöördlogistika
Tagastuste haldamine, mida nimetatakse ka pöördlogistikaks, on kliendilt tagastatud kaupade käitlemine tagasi täitmiskeskusesse. Tagasi-tagasi logistika on e-kaubanduse logistika oluline osa, mis mõjutab otseselt klientide usaldust ja brändi lojaalsust. Tõhus tagastuste haldamine hõlmab lõppkasutajate jaoks sujuvat tagastamisprotsessi, pakkudes kiiret asendamist ja kiiret tagastatud tellimuste tagasimaksmist. Hästi struktureeritud tagastusprotsess koos partnerluse loomisega kogenud logistikateenuse pakkujaga võib oluliselt parandada klientide rahulolu ja vähendada tegevuskulusid. Paljudel juhtudel ei võta saatmispartner tagastusi vastu. Siiski on oluline, et see toimuks sünkroonis ja et veebimüüjad tugineksid kohalikule tagastamisaadressile kõigil turgudel, kuhu nad müüvad. Väga oluline on ka tagastamisprotsessi kiirus, et tagastatud tooted saaksid võimalikult kiiresti uuesti müügiks valmis, et säilitada veebikaupmeeste rahaline stabiilsus.
Ekspertide nõuanded: Kohalik tagastamisaadress ja kullerteenuse kättesaamine otse kliendi aadressilt on näited erakordsest klienditeenindusest, mis loob tugevad suhted klientidega ja hoogustab ettevõtte kasvu. Valige logistikapartner, kes tegeleb veebipoe nimel kõigi tagastuste/vahetustega ja pakub kohalikku tagastamisaadressi, et tagada veebiklientide turvalisus ja mugavus igas ELi riigis.
Ladustamine ja laologistika
Ladustamise ja laologistika e-kaubanduses hõlmab kaupade haldamist enne veebimüüki ja lähetamist. Ruumi optimeerimine on ülioluline, sest kaupmehed, kes tegelevad ettevõttesisese logistikaga, on hädas efektiivse mastaabiga. Tavaliselt on neil kas liiga vähe ruumi, mis piirab ettevõtte kasvu, või liiga palju ruumi, mis toob kaasa tarbetuid rendi- ja kommunaalkulusid.
Ekspertide nõuanded: Logistikaoperatsioonide allhanke andmine kogenud logistikateenuse pakkujale optimeerib e-kaubandusettevõtte aega ja ressursse, suurendades samal ajal protsesside üldist tõhusust. Veebikaupmehed maksavad ainult kasutatud laopinna ja teenuste eest, seega saavad nad sellest kulude optimeerimisest saadud vahendid investeerida oma turundusse ja müüki.
Transpordi ja tarnejuhtimise logistika
Lisaks toodete ladustamisele ja täitmisele on logistikahalduse teine võtmerolliteenus transpordi- ja tarneprotsess. Paljude e-kaubandusettevõtete jaoks muutub rahvusvaheline laienemine keeruliseks, kui tegemist on piiriüleste tarnetega. Igal ELi-sisesel turul on oma eripära ja kõige levinumad transpordiviisid, st viimase miili tarneviisid. Selleks, et vastata parimal viisil klientide nõudmistele, sõltub tarne tõhusus lõppklientide poolt eelistatud tarneviiside järgimisest.
Ekspertide nõuanded: Selle asemel, et pidada läbirääkimisi erinevate eelistatud kohalike kullerite tingimuste üle ja jälgida nende tulemuslikkust, tehke koostööd kullerteenuste integreerijatega, kes pakuvad teile otse mitme viimase miili kättetoimetamise partneri teenuste portfelli igas riigis. Näiteks euShipments.com integreerib 60+ esmaklassilise ja eelistatud kulleri lahenduse, pakkudes seega üle 800 tarneviisi 27+ Euroopa riiki, sealhulgas Kesk- ja Ida-Euroopas äärmiselt populaarset kättetoimetamisvõimalust (Cash-on-delivery).
Toote pakendamine
E-kaubanduses on toote pakendamine täitmisprotsessi ajal äärmiselt oluline, et toode oleks veatu ja klientidel oleks tarne ajal positiivne kogemus. Eriti kui tegemist on hapraste toodetega, nagu elektroonika, kosmeetika, kodu ja dekoorika jne. Samuti aitavad paindlikud pakendamismeetodid, mis võimaldavad kohandatud pakendamist, veelgi suurendada brändi tuntust ja lojaalsust. Üha enam e-kaubanduse ettevõtteid toetub ka jätkusuutlikule ja keskkonnasõbralikule pakendamisele, seega on oluline, et täitmispartner suudaks katta sarnaseid nõudeid.

Source: euShipments.com
Tarneahela andmed ja jälgimine tarkvara abil
2025. aastal on oluline logistika automatiseerimine spetsiaalse tarkvara abil, mis pakub reaalajas tellimuste jälgimist ja saatmise ajakohastamist. Sellised süsteemid analüüsivad põhinäitajaid ja toetavad strateegilist äriplaneerimist. Tehisintellekti abil täiustatud robotlao seadmed kõrvaldavad vead tellimuste täitmisel, piiriülesel kohaletoimetamisel ja tagastuste haldamisel.
Riskijuhtimine ja nõuetele vastavus
E-kaubanduse logistikaprotsessides on erinevaid riskijuhtimise viise, mis nõuavad paindlikkust, tõestatud tehnoloogiate kasutamist ja nõuetekohast logistikaandmete analüüsi. Peamised strateegiad selles osas on seotud kullerite ja tarneviiside mitmekesistamisega igal turul. Tellimuse staatuse jälgimine reaalajas võib vältida tarnimata jäänud saadetiste tõenäosust, mis omakorda suurendab ettevõtte eduka müügi osakaalu.
Ekspertide nõuanded: Nagu eespool mainitud, pakuvad kullerteenuste integreerijad oma võrgustiku iga turu jaoks vähemalt kaks viimase miili kullerit. Sellega ei saavutata mitte ainult head riskijuhtimist, eriti tipptundide ajal, vaid ka lokaliseeritakse e-poe kassalehte. Tellimuse vormistamisel saavad ostjad valida oma kohaliku eelistatud kulleri ja kättetoimetamisviisi (näiteks järelmaks), mis vähendab ostukorvist loobumise määra.
Tarneahela vs. logistika
Logistika juhtimise funktsioonide muutmine tarneahela juhtimise raames toimivaks
Tarneahela juhtimine on keerulisem kui logistika juhtimine ise, sest see hõlmab rohkem protsesse. Tegelikult on logistika tarneahela osa, mis keskendub peamiselt kaupade ladustamisele, haldamisele ja transpordile. Kui logistika juhtimise funktsioonid on seotud eespool nimetatud fookusvaldkondadega, siis tarneahela toimingud on pühendatud kogu protsessile alates toote tootmisest kuni selle eduka tarnimiseni lõppkliendile. Logistika parimate tavade tõhus integreerimine tarneahela laiematesse funktsioonidesse võib parandada mitmeid ettevõtte aspekte, näiteks tegevus- ja transpordikulusid, transiidiaegu ja üldist kliendikogemust.
Milliste väljakutsetega tuleb tarneahela logistika silmitsi seista?
Jaemüügi ja dropshippingi ärimudel on ülemaailmses e-kaubanduses üsna levinud, kus “täielikku” tarneahelat asendab ainult selle logistiline osa. Seega on puhtalt logistiliste protsesside optimeerimine oluliselt pikem, samas kui tarneahela häirete tõenäosus on palju suurem. Vaatamata nendele väljakutsetele saab tarneahelas kohaneda logistiliste protsesside täiustamisega, kasutades ära tehisintellekti ja tehnoloogilisi uuendusi.
Lõplikud mõtted
Logistiliste protsesside hea mõistmine on piiriülese e-kaubanduse ettevõtte edu võti. Logistika ise, mis on täiesti eraldiseisev tööstusharu, hõlmab keerulisi protsesse, mis nõuavad kogemusi ja teadmisi, mida enamik veebikauplejaid ei oma. Selle asemel, et rakendada logistika suhtes katse-eksituse meetodit, on optimaalne valik selle allhankimine ekspertidele, kellel on kogu ELi hõlmav täitmis- ja logistikavõrk, et toetada oma e-kaubanduse klientide rahvusvahelist laienemist.

Source: Depositphotos
Korduma kippuvad küsimused
Mis on logistika juhtimise peamine eesmärk?
Logistika juhtimise peamine eesmärk on tagada kulude optimeeritud ja tõhus ladustamine, varude haldamine, tellimuste töötlemine ja kaupade transport.
Miks on logistika juhtimine oluline?
Logistika juhtimisel on keskne roll varude taseme jälgimisel, toodete täpsel kohaletoimetamisel ja tõhusal klienditeenindusel. Paindliku logistika võimaldamine võimaldab veebikaupmeestel luua tugevaid pikaajalisi suhteid klientidega ja arendada oma äri rahvusvaheliselt enesekindlalt.
Mis vahe on tarneahela juhtimise ja logistika juhtimise vahel?
Logistika juhtimine vastutab ladustamise, varude haldamise, tellimuste täitmise ja transpordi eest, samas kui tarneahela juhtimine hõlmab ka materjalide hankimist, kaupade tootmist või suhteid tarnijatega.
Millised on peamised logistika ja tarneahela suundumused?
Tähtsus ja nõudlus järgmise päeva tarnete järele kasvab pidevalt. Lisaks sellele keskendub üha rohkem internetitarbijaid tarnete jätkusuutlikkusele ja paindlikkusele, eelistades kodust väljapoole (OOH) tarnimist – asemel Pick-up-Drop-off (PUDO) või kapid.