
Hinnamanipulatsiooni skeem
Prantsusmaa konkurentsiamet uuris Sheini hinnakujundust peaaegu aasta jooksul ja leidis üsna hävitavaid tõendeid. Ettevõte tõstis hindu vahetult enne nende langetamist, et tekitada illusiooni massilistest allahindlustest. Numbrid räägivad lugu. Kõikidest kontrollitud reklaamitud hinnaalandustest 11% olid tegelikult hinnatõusud. 57% juhtudest ei pakkunud Sheini “kampaaniad” üldse mingit hinnaalandust. Veel 19% puhul oli hinnalangus palju väiksem kui reklaamitud
. “Sellised suured hinnaalandused ja pidevad kampaaniad jätavad tarbijatele mulje, et nad saavad väga hea hinnaga,” ütles Prantsusmaa konkurentsiamet DGCCRF.
Hiinas asutatud jaemüüja ei võitle karistuse vastu, vaid nõustub 40 miljoni euro suuruse trahviga Pariisi prokuratuuri toetusel. Shein ütles, et rakendas parandusmeetmeid kahe kuu jooksul pärast märtsis 2024 toimunud uurimisest teada saamist. Ettevõte väitis, et võtab Prantsusmaal seadusest tulenevaid kohustusi “väga tõsiselt” ja on jätkuvalt pühendunud läbipaistvusele. Hoolimata jätkuvatest vastuoludest on Shein pärast 2015. aastal Prantsusmaal käivitamist näinud plahvatuslikku kasvu. Ettevõtte turuosa kodumaiste rõivaste ja jalatsite turul hüppas 2021. aasta 2%-lt 3%-le eelmisel aastal – märkimisväärne kasv killustunud turul. See kasv toimub isegi siis, kui Shein seisab silmitsi kriitikaga keskkonnareostuse, ebaausa konkurentsi ja kehvade töötingimuste pärast kogu oma tarneahelas. Trahv on Prantsusmaa viimane samm kiirmoe tavade vastu. Prantsuse senat võttis hiljuti vastu spetsiaalselt kiirmoetööstust käsitleva õigusakti, mis näitab, et reguleerijad on võtnud karmima joone“ülikiire moe” ärimudelitesuhtes. Sheinist on saanud välkkiirtevarras kogu ülikiire moesektori kriitika jaoks, mis toodab odavaid rõivaid enneolematu kiiruse ja mastaabiga.
Mida see tähendab e-kaubanduse jaoks
See karistus saadab selge sõnumi, et Euroopa reguleerivad asutused ei salli petlikku hinnakujundust isegi suurte rahvusvaheliste platvormide puhul. 40 miljoni euro suurune trahv on piisavalt suur, et äratada tähelepanu teistes Prantsusmaal tegutsevates e-kaubandusettevõtetes. Uurimise järeldused võltsitud allahindluste kohta võivad mõjutada seda, kuidas teised jaemüüjad oma müügiedendusstrateegiaid struktureerivad. Kui 11% reklaamitud allahindlustest on tegelikult hinnatõusud, siis viitab see pigem süstemaatilisele manipuleerimisele kui üksikutele juhtumitele. Tarbijate jaoks kinnitab uurimine muret, kas need “hämmastavad pakkumised” on tegelikult üldse pakkumised. Hindade tõstmine enne müüki, et luua kunstlikke allahindlusi, ei ole uus nähtus, kuid reguleerivad asutused võtavad seda tõsisemalt. 40 miljoni euro suurune trahv võib olla oluline sõnum, kuid on ebaselge, kas see muudab oluliselt Sheini äritavasid või aeglustab tema laienemist Euroopas. Ettevõtte kasv näitab, et tarbijad on endiselt huvitatud madalatest hindadest, isegi keset käimasolevaid vastuolusid. Prantsuse ametiasutused on näidanud, et nad on valmis võtma vastu suuri rahvusvahelisi e-kaubandusplatvorme pettuse tõttu. Teised Euroopa reguleerivad asutused võivad järgida seda eeskuju, kuna kiirmoe kasv jätkub keskkonna- ja eetikaprobleemidest hoolimata.