
See reform on rohkem kui lihtsalt muutus turul; see tähendab, et Rumeenia veebiettevõtted tegutsevad edaspidi hoopis teistmoodi. Rumeenia Insideri artikli kohaselt vaatas MerchantPro Compass üle 2000 aktiivse veebimüüja ja leidis, et 2025. aasta esimene poolaasta kinnitab, et edu sõltub üha enam sellest, kui hästi ettevõte töötab, mitte sellest, kui palju müüki ta teeb. Kvartalite lõikes on asjad veelgi selgemad. Esimeses kvartalis tundus kõik olevat hästi, sest tulud kasvasid 3,7% ja tellimused 0,6% rohkem. Kuid teises kvartalis ei olnud asjad nii hästi: tulud kasvasid vaid 0,8% ja tellimused vähenesid 1% võrreldes eelmise aasta sama ajaga.
Aasia konkurents mõjutab mängureegleid
Rumeenia ettevõtted on rohkem kui kunagi varem ülemaailmse surve all, eriti Aasia konkurentide poolt, kes on viimase aasta jooksul agressiivselt Kesk- ja Ida-Euroopasse laienenud. Need platvormid pakuvad väga madalaid kulusid, pidevat müüki ja üha kiiremaid tarneaegu. Probleem ei piirdu ainult hinnakonkurentsiga. Paljud neist rahvusvahelistest ettevõtetest ei pea järgima samu maksueeskirju kui kohalikud ettevõtted. Näiteks käibemaksukohustused muudavad Rumeenia ettevõtete jaoks hindade kehtestamise raskeks
. MerchantPro tegevjuht Arthur Rădulescu ütleb: “Rumeenia kaupmehed töötavad keerulises ja mõnevõrra ettearvamatus maksu- ja logistilises keskkonnas, samas kui ELi-välised ettevõtjad saavad vältida suuri kulusid, mis on kohaliku ökosüsteemi ellujäämiseks vajalikud.”
Rumeenia uued maksuseadused on asja veelgi keerulisemaks muutnud. Need mõjutavad otseselt tegevuskulusid ja muudavad raskemaks automatiseerimise, digitaliseerimise või kliendihoidmise projektide rahastamise.
Ellujäämisstrateegia: tõhusus enne kasvu
Rumeenia veebipoed on muutumas, seades tegevuse tõhususe laienemisest ettepoole. Protsesside automatiseerimine, müügikanalite parem integreerimine ja parem täitmine on kõik viisid, kuidas parandada kliendikogemust. Kuid tõhususest üksi ei piisa ilma korraliku institutsionaalse toetuseta. Rumeenia e-kaubandus vajab ühtset käibemaksupoliitikat kõigi Rumeenia tarbijatele müüvate ettevõtjate jaoks ja konkreetseid meetmeid VKEde digitaliseerimisetoetamiseks. 2025. aasta teine pool on Rumeenia e-kaubanduse jaoks otsustav. Suurenenud rahvusvahelise konkurentsi ja jätkuva marginaalsurve tõttu on tegevuse tõhusus ja kohanemisvõime muutunud ellujäämiseks hädavajalikuks. 2025. aasta teine pool on kujunemas otsustavaks perioodiks. Konkreetsete toetusmeetmete ja turu tasakaalustamise korral võib Rumeenia e-kaubandus liikuda ellujäämisest konsolideerumise suunas. Ilma nendeta võib 2025. aasta tähendada kohalike ettevõtete jaoks pinnase kaotamist,” lisab Rădulescu. Artikkel põhineb Rumeenia Insideri pressiteate andmetel.