Rakendusliides (API) toimib sillana erinevate tarkvararakenduste vahel, hõlbustades andmevahetust. See on sisuliselt protokollide ja tööriistade kogum, mis määratleb, kuidas erinevad tarkvarakomponendid peaksid suhtlema.
Oluline on eristada API-sid kasutajaliidestest. Kui kasutajaliidesed suhtlevad inimestega otse, võtavad vastu sisendeid ja kuvavad väljundeid, siis API-d töötavad kulisside taga. Nad töötlevad ühest tarkvaramoodulist saadud andmeid ja edastavad tulemused teisele ilma kasutaja otsese sekkumiseta.
API mehhanism
API-d toimivad tavaliselt kliendi ja serveri vahelise päringu-vastuse mudeli kaudu. Kliendipoolne koosneb tavaliselt esiotsa rakendustest, millega kasutajad otse suhtlevad. Teisest küljest haldab server taustaprogrammi toiminguid ja andmebaasi koostoimeid. Selles seadistuses toimib API vahendajana, võimaldades andmepäringute ja vastuste sujuvat liikumist nende kahe elemendi vahel.
API klassifikatsioonid
Rakendusliideseid saab kategoriseerida mitmel viisil, sealhulgas nende juurdepääsetavuse ja sihtotstarbe järgi.
API juurdepääsetavuse tasemed
Juurdepääsetavuse osas jagunevad rakendusliidesed üldiselt kolme kategooriasse:
1. Privaatsed API-d: need on mõeldud organisatsioonisiseseks kasutamiseks.
2. Partneri API-d: neid jagatakse konkreetsete äripartneritega.
3. Avalikud API-d: need on välistele arendajatele kasutamiseks avalikult saadaval.
Iga API tüüp teenib erinevaid eesmärke ning sellel on erinev turvalisuse ja juurdepääsu kontrolli tase.