
Mis on transpordijuhtimine logistikas?
Transpordijuhtimine logistikas tähendab kaupade, materjalide, teabe ja varude liikumise planeerimist, läbiviimist ja optimeerimist kogu tarneahelas. Transpordijuhtimise puhul on väga oluline valida kõige tõhusamad transpordimeetodid (nii marsruudid kui ka transpordiliigid), juhtida vedajat, tagada vastavus nõuetele ning kasutada tehnoloogiat, et parandada kulutõhusust, tarnekiirust ja üldist tarneahela tulemuslikkust. Tehisintellekti ja digitaliseerimise laienemisega saavad logistikaettevõtted palju võimalusi. Kuid ka kliendid muutuvad üha nõudlikumaks ning samal ajal, kui nad haldavad klientide jaoks materjali- ja teabevooge, peavad logistikaettevõtted täitma ka üha rangemaid keskkonnaalaseid eeskirju.
Transpordi roll logistikas
Tänapäeva globaliseerunud ja omavahel seotud maailmas on tooraine, poolfabrikaatide ja valmistoodete tarnete haldamine sõna otseses mõttes kunst. Seda seetõttu, et nii tooraine allikad kui ka pool- ja valmistoodete tootjad asuvad sageli tuhandete kilomeetrite kaugusel nende kasutajatest. Sageli asuvad nad isegi eri kontinentidel.
Tänapäeval pärineb üle 50% ülemaailmsest tootmistoodangust Aasiast, kusjuures Hiina, Jaapan, Lõuna-Korea ja India on peamised tegijad. Ainuüksi Hiina toodab umbes 30% maailma tootmistoodangust, mis teeb temast maailma suurima kaubatootja.
1980ndatel aastatel Hiinas loodud erimajandustsoonide ja 2001. aastal toimunud Hiina ühinemise järel Maailma Kaubandusorganisatsiooniga on ülemaailmne tootmine üha enam koondunud Aasiasse. See muutus on viinud paljude traditsiooniliste Euroopa ja USA töötleva tööstuse, näiteks tekstiili-, klaas- ja terasetööstuse taandarenemiseni või kadumiseni.Globaliseerumine on loonud olukorra, kus kaupu toodetakse kõige tõhusamates ja kuluefektiivsemates kohtades, mis asuvad sageli erinevatel kontinentidel kui need, kus neid kasutatakse ja tarbitakse. Selle tulemusena on logistikaettevõtetele ja transpordile esitatud kõrged nõudmised, et tagada tooraine, poolfabrikaatide ja valmistoodete jõudmine sihtkohta optimaalsetel tingimustel ja ilma tarbetute viivitusteta. Viimasel ajal oleme täheldanud ka muutusi klientide poolt oodatavas tarnekiiruses. Viimase miili tarne, mis viitab logistikaprotsessi viimasele etapile, kus kaubad transporditakse jaotuskeskusest, laost või transpordisõlmest lõppkliendini, muutub logistikaprotsesside sujuvuse seisukohalt üha olulisemaks. Isegi kui logistikaettevõttel õnnestub tagada materjali ja kaupade sisendid ning neid ühest maailma otsast teise transportida, ei ole veel midagi võidetud, sest kaubad peavad ikka veel jõudma lõppklientideni, kes ootavad, et need kohe pärast tellimuse esitamist kohale toimetatakse. Seega onviimase miili tarne kriitiline osa tarneahelas, mis mõjutab otseselt klientide rahulolu, tarnekiirust ja kulusid. Logistikaettevõtjad peaksid koos oma klientidega tegema koostööd, et muuta viimase miili tarne klientidele sujuvaks ja kiireks protsessiks.

Source: Depositphotos
Transpordijuhtimise põhikomponendid
Õigete vedajate valimine ja lepingute läbirääkimised
Veokorraldus hõlmab kaupade transpordi koordineerimist ja järelevalvet lähtekohast lõppsihtkohta. Kaubaveo juhtimine on logistika oluline osa, mis keskendub kõige tõhusamate ja kulutasuvamate vedajate valimisele, õigeaegsete tarnete tagamisele ja sellega seotud riskide juhtimisele. Sobivate vedajate ja logistikateenuste pakkujate (nt laooperaatorid, tollimajad või laevandusettevõtjad) valimine on oluline, et tagada kaupade kulutasuv tarnimine ilma tarbetute viivitusteta. Protsess hõlmab logistikateenuste pakkujate hindamist selliste tegurite alusel nagu usaldusväärsus, kiirus ja maksumus. Kui sobiv vedaja on valitud, on oluline pidada läbirääkimisi soodsate lepingute üle, mis tasakaalustavad hinnakujundust, teenuse kvaliteeti ja paindlikkust, et vastata erinevatele saadetiste vajadustele. Hästi läbiräägitud leping tagab, et logistilised toimingud on sujuvad ja kuluefektiivsed, järgides samal ajal nõutavaid tarnetähtaegu.
Sobiva(te) transpordiliigi(te) valimine
Transpordijuhtimise puhul on väga oluline kaaluda kõiki transpordiliike ja valida iga transporditöö jaoks sobiv(ad) transpordiliigid). Kui tootmissisendid, poolfabrikaadid või valmistooted asuvad teisel kontinendil, on tavaliselt ainus otstarbekas lahendus mitmeliigiline transport, mis ühendab kaks või enam transpordiliiki, võttes arvesse õhu-, raudtee-, maantee- ja meretransporti. Transpordiliikide valikul tuleb arvestada geograafiat ja infrastruktuuri arengut, samuti iga transpordivariandi aega ja kulusid
💡 Näiteks kaupade importimisel Aasiast Euroopasse võib multimodaalsel transpordil kasutada õhu-, raudtee-, maantee- ja meretransporti. Õhutransport, mida tavaliselt kombineeritakse maanteetranspordiga, on kõige kiirem, kuid ka kõige kallim. Seetõttu tasub seda kasutada väiksemate mahtude ja suurema väärtusega kaupade kiireloomuliste saadetiste puhul, kus importijal on suuremad marginaalid. Meretransport, mida sageli kombineeritakse maantee- ja raudteetranspordiga, on kõige odavam, kuid ka kõige aeglasem võimalus kaupade transportimiseks Aasiast Euroopasse. Parim kesktee on raudteetransport, mida kombineeritakse maanteetranspordiga. Materjalide, poolfabrikaatide ja valmistoodete vedamisel teatavatest Aasia riikidest Euroopasse võib kasutada ka maanteetransporti, mis teoreetiliselt peaks olema kõige lühem või võtma umbes sama kaua aega kui raudteetransport. Kuid viivitused piiriületustel võivad selle kestust märkimisväärselt pikendada, mistõttu on see üsna ettearvamatu.
Viimase miili tarne puhul kasutatakse tavaliselt maanteetransporti ning marsruudi optimeerimine on väga oluline, et vältida tühisõite, alakasutatud sõidukeid ja tarbetuid viivitusi. Tõhus marsruutimine on oluline transpordikulude vähendamiseks ja lühikeste tarneaegade tagamiseks. Sellised tehnoloogiad nagu GPS-seire ja tehisintellektipõhine marsruudi planeerimine võivad aidata logistikaettevõtetel marsruute optimeerida.

Source: Depositphotos
Varude ja koormuse planeerimine
Tõhus varude ja koormuse planeerimine on transpordiprotsessi optimeerimiseks hädavajalik, tagades kaupade tõhusa ja kuluefektiivse tarnimise.
Täiskonteinerite/veoautokoorma (FCL/FTL) vs. konsolideerimisstrateegiad
Varude veo planeerimisel tuleb otsustada täieliku konteineri/veoauto koormuse (FCL/FTL ) ja varude konsolideerimise vahel, mis toimub kas konteineri koormusest väiksema (LCL) või veoauto koormusest väiksema (LTL ) veo strateegiate kujul.FCL ja FTL kasutatakse, kui saadetis on piisavalt suur, et täita terve konteiner või veoauto, mis on tavaliselt kiirem ja kuluefektiivsem. LCL ja LTL kasutatakse seevastu väiksemate saadetiste puhul, kui mitu saadetist jagavad ruumi samas konteineris või veoautos, mis toob kaasa kulude kokkuhoiu, kuid võib mitme peatuse tõttu aeglustada tarneaega. Koormuse konsolideerimine hõlmab väiksemate saadetiste ühendamist eri allikatest või sihtkohtadest üheks suuremaks saadetiseks, et vähendada veokulusid. Saadetisi konsolideerides saavad ettevõtted kasutada ära veoautode täiskoormatariifidega seotud kulude kokkuhoidu, isegi kui neil ei ole piisavalt kaupa, et täita veoauto üksi.
See strateegia aitab maksimeerida transpordiprotsessi tõhusust ja tagab sõidukite optimaalse kasutamise, minimeerides ruumi raiskamist ja vähendades transpordikulusid
. Otsus täiskoormate ja konsolideeritud saadetiste vedamise vahel sõltub saadetise suurusest, kiireloomulisusest ja eelarvelistest kaalutlustest.
Häirete käsitlemine ja õigusnormidele vastavuse tagamine
Logistikatoimingud on haavatavad erinevate häirete, näiteks raskete ilmastikutingimuste, streikide või geopoliitiliste sündmuste (nt piiride sulgemine, kaubandussõjad) suhtes ning transpordijuhtidel tuleb nendega logistikat planeerides arvestada.Tõhus riskijuhtimine logistikas hõlmab situatsiooniplaanide olemasolu nende häirete lahendamiseks. See võib tähendada alternatiivsete marsruutide kindlaksmääramist, hankimist erinevatelt tarnijatelt või varutranspordivõimaluste olemasolu, et vähendada viivitusi ja tagada kaupade õigeaegne jõudmine sihtkohta. Ülemaailmset kaubandust reguleerivad keerulised eeskirjad ja tollieeskirjad, mis on riigiti erinevad. Veokorraldus peab tagama, et kõik saadetised vastavad kohalikele ja rahvusvahelistele eeskirjadele, sealhulgas tollidokumentidele, tariifidele ja ohutusstandarditele. Nõuetele mittevastavus võib põhjustada viivitusi, trahve või isegi saadetise konfiskeerimist. Seetõttu on tollialaste nõuete ja regulatiivsete muudatuste mõistmine ja ajakohastamine hädavajalik, et tagada sujuvad ja seaduslikud rahvusvahelised saadetised.

Source: Depositphotos
Tehnoloogia roll veohalduses
Tehnoloogia suurendab tegevuse tõhusust, annab reaalajas ülevaateid ja aitab ettevõtetel optimeerida oma logistilisi protsesse. Ükski logistikateenuste pakkuja ei saa toimida ilma tehnoloogiat kasutamata ning kõigi logistikaettevõtete ellujäämiseks on oluline pidevalt jälgida ja hinnata uusi tehnoloogilisi arenguid ning rakendada neid, mis võivad neile konkurentsieelist pakkuda. Allpool on esitatud mõned peamised tehnoloogilised arengud, mis kujundavad transpordijuhtimist 2025. aastal:
🎯Transpordi juhtimissüsteemid (TMS)
Transpordihaldussüsteem on oluline vahend kaubavoogude juhtimiseks lähtekohast sihtkohta, aidates ettevõtetel kaubavooge planeerida, teostada ja optimeerida. Transpordihaldussüsteemi lahendused pakuvad selliseid funktsioone nagu marsruudi optimeerimine, vedaja valik ja saadetiste jälgimine, võimaldades ettevõtetel vähendada kulusid, parandada tarnetäpsust ja suurendada klientide rahulolu. Integreerides erinevaid transpordiliike ja hallates keerulisi logistikavõrke, aitab transpordihaldussüsteem ettevõtetel oma tegevust tõhustada ja tagada, et kaup jõuab sihtkohta õigeaegselt ja kõige tõhusamalt.
Transpordihaldussüsteemi üle otsustades on logistikaettevõtete jaoks oluline käsitleda, kas nad soovivad osta ja rakendada spetsiaalselt nende jaoks valmistatud transpordihaldussüsteemi või valida üks kaubanduslikult saadaval olevatest lahendustest. Kui logistikaettevõte valib kohandatud lahenduse, peab ta arvestama kõrgema hinnaga ning töötajate ja juhtkonna suure kaasamisega arendusprotsessi, sest süsteemi tuleb testida ja kohandada täielikult ettevõtte vajadustele.
Üks logistikaettevõtete jaokskohandatud lahendustega seotud risk on see, et nad võivad arendada süsteemi, mis vananeb kiiresti, samas kui turulahendused, mis rahuldavad tuhandete kasutajate vajadusi, on paindlikumad ja reageerivad muutustele logistikaturul.
Teisest küljest, kui logistikaettevõte valib kaubanduslikult kättesaadava lahenduse, peab ta arvestama sellega, et valitud veohaldussüsteemi mõned aspektid ei pruugi täielikult vastata tema konkreetsetele vajadustele, kuna see lahendus on loodud kogu turu jaoks, mitte konkreetse ettevõtte jaoks. Siiski kaaluvad kaubanduslikult kättesaadavate lahenduste puudused massituru jaoks suuresti üles eelised, mis on seotud arenduskulude kokkuhoiuga ja süsteemi kiirusega kohaneda turu muutustega.
🎯IoT ja reaalajas jälgimine transpordi juhtimises
Asjade interneti (IoT) seadmete ja telemaatika integreerimine on veohaldust revolutsiooniliselt muutnud, võimaldades saadetiste reaalajas jälgimist. Sõidukitesse ja pakenditesse paigaldatud andurite abil saavad ettevõtted igal hetkel jälgida oma saadetiste asukohta, seisundit ja staatust. See funktsioon võimaldab suuremat nähtavust kogu tarneahelas, vähendades ebakindlust ja parandades võimet juhtida häireid. IoT-võimeline telemaatika aitab ka optimeerida marsruute, jälgida sõidukite jõudlust ja juhtida kütusekulu, andes väärtuslikke andmeid laevastiku üldise juhtimise parandamiseks. Kuigi teoreetiliselt on reaalajas jälgimine suurepärane osa logistikaprotsessidest, kasutavad seda 2025. aasta seisuga vaid mõned suured logistikateenuste pakkujad, kuna see on rakendus- ja kulumahukas funktsioon. Siiski eeldame, et reaalajas jälgimine muutub lähiaastatel ülemaailmses logistikas standardiks.
🎯Automaatikaja tehisintellekti kasutamine transpordi prognoosimisel
Automatiseerimine ja tehisintellekt (AI) on transpordijuhtimises kiiresti arenemas, eriti prognoosimise valdkonnas. Kasutades ajaloolisi andmeid, saab AI prognoosida tulevast nõudlust, võimalikke häireid ja optimeerida ressursside jaotamist. Automatiseerimine võib lisaks aidata saadetiste planeerimisel, marsruutide planeerimisel, varude haldamisel, vähendada inimlike vigade riski ja parandada tõhusust. Logistikaprognooside abil saavad ettevõtted ennetavalt juhtida võimalikke probleeme, tagada õigeaegsed tarned ja säilitada klientide kõrgetasemelise rahulolu.
🎯Säästevtransport logistikas
Transpordijuhtimises ja logistikas räägitakse palju jätkusuutlikkusest. Transpordi- ja logistikateenuste jätkusuutlikumaks muutmine ei tähenda aga ainult süsiniku jalajälje vähendamist, elektriautode kasutuselevõttu ja rangemate valitsuse määruste jõustamist. Isegi keskkonnasõbraliku transpordi kasutamise stiimulitest ja alternatiivsete kütuste olemasolust ei piisa jätkusuutliku transpordi tagamiseks ilma täiendava abi ja tugevdusteta. Valitsused peaksid seadma eesmärgiks ehitada üles infrastruktuuri, mis motiveerib logistikaettevõtteid loomulikult keskkonnasõbralikke meetmeid rakendama, muutes need mitte ainult kättesaadavaks, vaid ka taskukohaseks. Isegi 2025. aastal on elektriautode hind ikka veel märkimisväärselt kõrgem kui tavaliste gaasi- või diislikütusel töötavate veokite hind ning toetused on kas ebapiisavad või puuduvad üldse. Lisaks puuduvad laadimisjaamad teede lähedal, mis heidutab paljusid logistikaettevõtteid elektriautode ostmist isegi kaalumast.
Transpordi juhtimine logistikas
Transpordijuhtimine logistikas hõlmab kaupade liikumise planeerimist, teostamist ja optimeerimist kogu tarneahelas. See nõuab tõhusate vedajate valimist, transpordiliikide haldamist, vastavuse tagamist ja tehnoloogia kasutamist kulude vähendamiseks ja tarnekiiruse parandamiseks. Globaliseerumise tõttu seisavad logistikaettevõtjad silmitsi väljakutsega transportida kaupu kaugetest tootmiskeskustest, eriti Aasias, klientidele üle kogu maailma. Viimase miili tarne on muutunud klientide rahulolu seisukohalt ülioluliseks, sest tarbijad ootavad kiireid tarneid.Tehnoloogia mängib transpordi juhtimisesvõtmerolli, sest sellised vahendid nagu transpordihaldussüsteemid(TMS) võimaldavad marsruutide optimeerimist, vedajate valikut ja saadetiste jälgimist. IoT ja reaalajas jälgimine pakuvad suuremat nähtavust ja tõhusust, kuigi rakendamine on endiselt kulukas.Automatiseerimine ja tehisintellekt parandavad prognoosimist ja vähendavad vigu. Logistikavaldkonna jätkusuutlikkus ulatub kaugemale süsinikdioksiidi jalajälje vähendamisest, kuna valitsused peavad rajama infrastruktuuri, et toetada keskkonnasõbralikke transpordilahendusi, muutes need ettevõtetele kättesaadavamaks ja taskukohasemaks. Ressursid:
UNIDO statistika: https://stat.unido.org/publications
Maailmapanga andmed: https://data.worldbank.org/

Source: Depositphotos