Põhjamaade e-kaubanduse ülevaade
27,6 miljoni elanikuga piirkonnas on SKP elaniku kohta pidevalt kõrgem kui Põhja-Euroopas keskmiselt. Piirkond seisab silmitsi majanduslike vastutuultega, sealhulgas kõrgete intressimäärade, inflatsioonisurve ja Soome majanduslangusega. Nendest probleemidest hoolimata säilitab Põhjamaade e-kaubandus kasvu, eriti Taanis, kus SKP peaks 2024. aastal kasvama 1,9%. Vaatamata 6,1% suurusele töötuse määrale, mis on madalam kui 2022. aasta määr, jäi tarbijate usaldus 2023. aastal kõrge inflatsiooni tõttu madalaks. Suured jaemüüjad on selles keskkonnas näidanud paindlikkust. Rootsi moe jaemüüja Boozt teatas tugevast müügist 2023. aasta musta reede perioodil, kusjuures tegevjuht Hermann Haraldsson tõi esile mitut kategooriat hõlmava ostu ja suurema keskmise tellimuse väärtuse 2024. aasta esimeses kvartalis. Kesko toidukaupade osakond Soomes on kasutanud tõhusalt digitaalset personaliseerimist ja tehisintellekti, et võidelda tarbijate üleminekuga eramärkidele.
Riigipõhised majandusprognoosid erinevad
- Taani on eeldatavasti 2024. aastal 1,9% SKT kasvuga eesotsas
- millele järgnevad Norra (1%) ja Rootsi (0,4%)
- samas kui Soomes oodatakse jätkuvalt majanduslangust -1% majanduskasvuga
Tulu- ja tarbimistrendid
Vaatamata majandusraskustele kasvab e-kaubandus jõudsalt. Aruande kohaselt:
- Põhjamaade e-kaubandus toob 2027. aastaks kokku56 miljardit dollarit tulu
- Taanis kavatseb 25% veebiostlejatest suurendada oma kulutusi, võrreldes 19%-ga
- 40% Norra ja Taani tarbijatest kavatseb teha rohkem toidukaupu internetis
- Online-moe on kasvanud 30%, elektroonika aga 21%.
- Kuna 83% veebiostlejatest teeb rahvusvahelisi oste ja 44% teeb seda igakuiselt, on piiriülesed ostud endiselt väga populaarsed.
- Temu, Zalando ja Amazon Rootsi on peamised konkurendid
Hoolimata praegustest majanduslikest probleemidest on piirkond tänu kõrgele SKT-le elaniku kohta ja digitaalsele küpsusele, mis hõlmab peaaegu üldist internetiühendust, heade eeldustega e-kaubanduse jätkuvaks kasvuks.